|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kruk
Założyciel forum
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Administracja Publiczna Rok III Grupa I
|
Wysłany: Wto 2:18, 09 Sty 2007 Temat postu: II i III rok-KPA |
|
|
Opracowałem ten tekst w oparciu o moje notatki, o kodeks postepowania administracyjnego oraz inne źródla internetowe. To opracowanie ma kilka wad - niektóre fragmenty sa opracowane ogólnikowo (np. zażalenie) ale wiekszosc to solidnie opracowane strzeszczenie tego co było na III roku. Ponieważ wiele osób ma problemy z tym przedmiotem bo jest niewątpliwie trudny do ogarniecia dlatego tez postanowilem sie podzielic moimi notatkami a może pomogą one komuś.
I jeszcze jedno - KPA nie jest łatwe ale tez nie jest proste, dlatego nie zalamujcie rak tylko załamujcie nocki bo mozliwe jest nauczenie sie tego - a i jeszcze jedna sprawa - prosze o nie drukowanie tego tekstu i obnoszenie sie z nim po szkole - prosze z nich korzystac w zaciszu domu, ponieważ wczesniejsze moje pomoce naukowe nie spodobały sie naszej kadrze profesorskiej i niechce aby znowu staly sie przedmiotem niesnasek itp.
MIŁEJ LEKTURY
Postępowanie
Administracyjne
Ciąg czynności procesowych podejmowanych przez OAP oraz przez inne podmioty tego postępowania w celu rozstrzygnięcia sprawy admin w formie decyzji admin, oraz weryfikacji tych decyzji administracyjnych. Sądowo-Administracyjne
Ciąg czynności procesowych S.A., a także innych podmiotów tego postępowania, podjętych w celu rozstrzygania sporu o zgodność z prawaem działania lub zaniechania działania przez organ wykonujący admin publiczną.
ZASADY OGÓLNE KPA
Zasada Praworządności art. 7 i art. 6
W toku post OAP stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. OAP działają na podstawie przepisów prawa.
Zasada Dwuinstancyjności art. 15 i 127
Post admin jest dwuinstancyjne. Zapewnia możliwość ponownego zweryfikowania sprawy. Organ ma obowiązek ponownego rozpatrzenia sprawy,nie wznowienia od początku. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest OAP wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Zasada Uwzględnienia interesu społecznego i słusznego interesu obywateli art. 7
OAP powinien kierować postępowaniem mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli i aby oba te interesy nie były ze sobą sprzeczne,
Zasada Prawdy Obiektywnej art. 7 art. 77 art. 78
OAP podejmuje wszelkie kroki niezbędne do dokładnego i wyczerpującego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego sprawy. OAP jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy. OAP może w każdym stadium postępowania zmienić, uzupełnić lub uchylić swoje postanowienie dotyczące przeprowadzenia dowodu. Tylko fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu.
Zasada Pogłębiania zaufania obywateli do org państwa art. 8
OAP obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli. OAP przestrzega zasady równości, poprawnie szacuje słuszność interesu jednostki, wszelkie wątpliwości rozstrzyga na korzyść uczestników postępowania, zachowuje stałość rozstrzygnięć i nie zaskakuje obywateli nowymi rozwiązaniami prawnymi, nie dając możliwości do zachowania się wobec nowych norm prawnych.
Odnosi się do reguł kultury administrowania.
Zasada Czynnego udziału strony w postępowaniu art. 10
OAP obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. OAP mogą odstąpić od tej zasady tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
Zasada Udzielania informacji faktycznej i prawnej art. 9
OAP są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem post admin. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. Z naruszeniem mamy do czynienia jeżeli strona lub strony nie zostały należycie poinformowane.
Zasada Przekonywania art. 11 art. 107
OAP powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu sprawy, aby w ten sposób w miarę możności doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków przymusu.
Zasada Trwałości decyzji administracyjnej art. 16
Decyzje, od których nie służy odwołanie w admin toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych. Decyzje mogą być zaskarżane do SA z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach.
Zasada Szybkości postępowania art. 12
OAP powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.
Zasada Pisemności postępowania art. 14
Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
Zasada nakłaniania do ugody art. 13
Sprawy, w których uczestniczą strony o spornych interesach, mogą być załatwiane w drodze ugody sporządzonej przed OAP (ugoda administracyjna). OAP przed którym toczy się postępowanie w sprawie, powinien w tych przypadkach podejmować czynności skłaniające strony do zawarcia ugody.
Wyłączenie pracownika art. 24
Pracownik OAP podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:
1) w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki,
2) swego małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia,
3) osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
4) w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
5) w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,
6) z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, post dyscyplinarne lub karne,
7) w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.
Powody wyłączenia pracownika od udziału w postępowaniu trwają także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.
Wyłączenie OAP art. 25
OAP podlega wyłączeniu od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych:
1) jego kierownika lub osób pozostających z tym kierownikiem w stosunku pokrewieństwa, małżeństwa, związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
2) osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia lub osób pozostających z nim w stosunku pokrewieństwa, małżeństwa, związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
Wyłączenie członka organu kolegialnego art. 27
COK podlega wyłączeniu w przypadkach określonych w art. 24 § 1. Jeżeli wskutek wyłączenia COK organ ten stał się niezdolny do podjęcia uchwały z braku wymaganego quorum, stosuje się odpowiednio przepisy art. 26 § 2.
.
Elementy formalne decyzji - art. 107
Decyzja powinna zawierać: - oznaczenie organu administracji publicznej, - datę wydania, - oznaczenie strony lub stron, - powołanie podstawy prawnej, - rozstrzygnięcie, - uzasadnienie faktyczne i prawne,
- pouczenie, - czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, - podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji.
Decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.
Właściwowść
Jest to zdolność prawna do rozpatrywania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym. Wyróżniamy właściwość ustawową (rzeczową, miejscową i instancyjną) oraz właściwość delegacyjną (przekazanie sprawy lub czynności procesowych jednemu organowi przez drugi.
Rozstrzyganie sporów o właściwość art.. 22
Jest to sytuacja prawna w której co do zakresu działania zachodzi rozbieżność poglądów, tożsamość sprawy – te same strony, ta sama sprawa, te same podstawy prawne. Podział sporów na:
1) pozytywne i negatywne (organy same decyduja o właściwości)
2) wewnętrzne (między organami tego samego systemu organizacyjnego) oraz zewnętrzne (między organami samorządu terytorialnego)
UCZESTNICY NA PRAWACH STRON
Podmioty: OAP, strona, podmioty na prawach stron.
Uczestnicy: osoby zainteresowane, świadkowie, biegli, osoby 3-cie, osoby fizyczne, prawne jednostki organizacyjne inne podmioty które nie mają interesu w postępowaniu chronionym prawem – posiadają interes faktyczny – wszyscy ci mają ograniczone prawa procesowe.
Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne – również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.
Koncepcja legitymacji procesowej strony postępowania:
Koncepcja Subiektywna Strony - oparta jest na prawie procesowym, polega na przyjęciu założenia, że każdy ma prawo do złożenia podania do organu i wraz z tym momentem staje się stroną postępowania. Organ wszczyna postępowanie, a w trakcie jego trwania sprawdza, czy ta strona miała interes prawny i czy może być stroną. Jeżeli nie ma interesu prawnego, organ umarza postępowanie. Przedstawicielem tej koncepcji był Longschamps.
Koncepcja Obiektywna Strony - oparta jest na prawie materialnym. Zgodnie z teorią organ przed wszczęciem postępowania sprawdza czy dana osoba ma interes prawny. Jeżeli osoba posiada interes prawny, to organ wszczyna postępowanie, a jeżeli nie ma interesu prawnego to postępowanie w ogóle nie zostaje wszczęte. Przedstawicielem tej koncepcji był Zimmerman.
Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej art. 30
Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych stron ocenia się według przepisów prawa cywilnego. Zdolność prawną człowiek uzyskuje w chwili urodzenia i traci ją w chwili śmierci. Oznacza posiadanie praw i obowiązków. Zdolność do czynności prawnychd daje możliwość kształtowania swojej sytuacji prawnej w zakresie praw i obowiązków przez swoje działanie. Pełną zdolność do czynności prawnej uzyskuje się z chwilą osiągniecia lat 18 lub przez zawarcie małżeństwa, ograniczoną zdolność w wieku 13. Ustaje w chwili śmierci lub może zostać ograniczona lub całkowicie zniesiona w skutek choroby, uzależnienia.
Następstwo procesowe
W sprawach dotyczących praw zbywalnych lub dziedzicznych w razie zbycia prawa lub śmierci strony w toku postępowania na miejsce dotychczasowej strony wstępują jej następcy prawni.
Pełnomocnictwo
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Pełnomocnik dokonuje wszystkich czynności, które może dokonać strona. Mocodawca może upoważnić pełnomocnika do prowadzenia wszystkich spraw lub tylko do ich części. Pełnomocnictwo domniemane (art. 33) – W sprawach mniejszej wagi OAP może nie żądać pełnomocnictwa, jeśli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w imieniu strony.
Podmioty na prawach stron
Są nimi organizacje społeczne, prokuratura, RPO oraz inne podmioty, którym ustawy prawno-materialne przyznają prawa procesowe i nie są stronami postępowania.
1) organizacje społeczne - są to organizacje zawodowe, samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje społeczne. OS może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem o wszczęcie postępowania lub o dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu tylko jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. Jeżeli OAP uzna żądanie zostaje wszczęte postępowanie, jeżeli nie służy od tej decyzji zażalenie.
2) prokuratura – ma prawo do wszczęcia postępowania w celu usunięcia stanu niezgodnego z prawem. Prokuratorowi służy prawo udziału w każdym stadium postępowania w celu zapewnienia, aby postępowanie i rozstrzygnięcie sprawy było zgodne z prawem. Prokuratorowi służy prawo wniesienia sprzeciwu od decyzji ostatecznej, jeżeli przepisy kodeksu lub przepisy szczególne przewidują wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności decyzji albo jej uchylenie lub zmianę.
3) RPO – ma prawo wszczęcia postępowania gdy zachodzi konieczność ochrony praw obywatela. Ma prawo udziału w każdym stadium postępowania i skargi decyzji do S.A.
4) np. inspektor ochrony środowiska
WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA
Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu. Jeżeli przedmiotem postępowania jest określenie praw lub obowiązków stron to postępowanie wszczyna się z urzędu. Jeżeli zaś przedmiotem jest uprawnienie to postępowanie jest wszczynane na wniosek (prawo stron do kreowania własnej sytuacji prawnej – reguła dyspozycyjności). OAP może ze względu na szczególnie ważny interes strony wszcząć z urzędu postępowanie także w sprawie, w której przepis prawa wymaga wniosku strony. Organ obowiązany jest uzyskać na to zgodę strony w toku postępowania, a w razie nieuzyskania zgody – postępowanie umorzyć. Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania OAP (dzień wpłynięcia do kancelari lub złożenia oświadczenia ustnego do protokolu). Data wszczęci postępowania z urzędu nie jest uregulowana w KPA, przyjmuje się tu datę dokonania pierwszej czynności w postępowaniu. O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie.
Współuczestnictwo formalne
W sprawach, w których prawa lub obowiązki stron wynikają z tego samego stanu faktycznego oraz z tej samej podstawy prawnej i w których właściwy jest ten sam OAP, można wszcząć i prowadzić jedno postępowanie dotyczące więcej niż jednej strony. Nie stosujemy wielości stron gdy interesy stron są sprzeczne lub uzależnione od siebie.
Podania
Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu. OAP obowiązany jest potwierdzić wniesienie podania, jeżeli wnoszący je tego zażąda.
Braki formalne podania
Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania. Jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. OAP ma obowiązek przekazania podania do właściwego organu.
Czynności Techniczno-Procesowe
1) wezwania – w wezwaniu należy wskazać: nazwę i adres organu wzywającego, imię i nazwisko wzywanego, w jakiej sprawie oraz w jakim charakterze i w jakim celu zostaje wezwany, czy wezwany powinien się stawić osobiście lub przez pełnomocnika, czy też może złożyć wyjaśnienie lub zeznanie na piśmie, termin, do którego żądanie powinno być spełnione, albo dzień, godzinę i miejsce stawienia się wezwanego lub jego pełnomocnika, skutki prawne niezastosowania się do wezwania. W sprawach nie cierpiących zwłoki możliwe jest wezwanie drogą elektroniczną, faxem itp. Jest skuteczna tylko wtedy kiedy zostanie doręczona odpowiedniej osobie w odpowiednim terminie.
2) doręczenie pism procesowych – podlegają wszelkie pisma A) właściwe – osobom fizycznym, jednostkom organizacyjnym i organizacją społecznym, doręczone do rąk własnych, osobom bez zdolności prawnych nie doręcza się pism tylko jego opiekunowi, jeżeli strona ma pełnomocnika to jemu. Osobie fizycznej przekazanie następuje z chwilą dostarczenia do rąk własnych w miejscu pracy lub zamieszkania. Jednostce organizacyjnej w siedzibie firmy do rąk osób upoważnionych. Wymagany jest podpis i data. B) zastępcze – do osób fizycznych. Przekazanie pisma osobie, która zobowiązuje się do przekazania go adresatowi. Doręczenie osobie nieobecnej w kraju - przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. Fikcja doręczenia pisma – pismo składa się na termin 14 dni w poczcie lub w urzędzie gminy i po 14 dniach przyjmuje się fikcję że zostało doręczone.
3) sporządzenie protokołu i adnotacji - OAP sporządza protokół z każdej czynności postępowania, mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie. W szczególności sporządza się protokół z 1) przyjęcia wniesionego ustnie podania 2) przesłuchania strony, świadka i biegłego 3) oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale przedstawiciela organu administracji publicznej 4) rozprawy 5) ustnego ogłoszenia decyzji i postanowienia. Protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby. Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie protokół podpisać. Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić w protokole. Adnotacje – jest to pomocnicza forma utrwalania na piśmie czynności procesowych. Jest to notatka urzędowa sporządzona w aktach sprawy jako odrębny dokument lub notatka w dokumencie. Opisuje każdą czynność ważna dla sprawy, ale nie jest na tyle istotna (te istotne do protokołu).
4) udostępnianie stronom akt sprawy – W każdym stadium postępowania OAP obowiązany jest umożliwić stronie przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek i odpisów. Strona może żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony. Tej zasady nie stosuje się do akt sprawy, objętych ochroną tajemnicy państwowej, a także do innych akt, które OAP wyłączy ze względu na ważny interes państwowy. Odmowa umożliwienia stronie przeglądania akt sprawy, sporządzania z nich notatek i odpisów, uwierzytelnienia takich odpisów lub wydania uwierzytelnionych odpisów następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie
Środki dyscyplinujące czynności postępowania
1) terminy – określają max czas załatwiania określonej sprawy. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który nazwą odpowiada początkowemu dniowi terminu. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni. Termin załatwiania spraw – ma na celu zdyscyplinowanie OAP w załatwianiu spraw. Najkrótszy termin – bez zbędnej zwłoki. Rozpoznanie sprawy w oparciu o dowody – termin niezwłoczny, Czynności dowodowe – termin 1-mca, W sprawach skomplikowanych – 2-mce, Postępowanie odwoławcze – 1-mc od wniesienia skargi. Uchybienie terminu – obowiązek zawiadomienia strony o fakcie przekroczenia terminu. Obowiązek wyznaczenia nowego terminu załatwienia sprawy. Stronie służy zażalenie do O wyższego stopnia, a ten jeżeli uzna je za zasadne ma obowiązek wyznaczenia terminu dodatkowego, wyjaśnić przyczyny i podjąć środki zapobiegawcze na przyszłość.
Zawieszenie postępowania
Przesłanki zawieszenia postępowania:
1) obligatoryjne – brak stron w postępowaniu (śmierć stron lub przedstawiciela ustawowego), konieczność rozstrzygnięcia kwestii wstępnej w trybie zwykłym.
2) fakultatywne – te przesłanki muszą wystąpić łącznie – kiedy o zawieszeniu postępowania wystąpi strona, na żądanie której wszczęto postępowanie, - jeżeli inne strony nie sprzeciwiają się temu, - jeżeli nie zagraża interesowi publicznemu.
Jeżeli strona w okresie do 3 lat od zawieszenia postępowania nie wznosi o wszczęcie postępowania to uważa się postępowanie za wycofane. Zawieszenie jest sporządzane w formie postanowienia na które służy zażalenie. OAP ma obowiązek zawiadomienia stron o zawieszeniu.
Kwestia wstępna – rozstrzygnięcie zagadnienia materialno-prawnego, będącego we właściwości innego organu, mającego charakter zagadnienia otwartego (wcześniej nierozstrzygalnego) i samoistnego, od którego rozstrzygnięcia zależy wynik sprawy głównej.Tryb wyjątkowy rozstrzygania kwestii wstępnej, który stosuje się w 2 odmiennych od siebie sytuacjach:
1) bez zawieszenia postępowania, co może nastąpić z dwóch przyczyn:
- gdy zawieszenie postępowania może stworzyć stan zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo interesu społecznego
- gdy to zawieszenie mogłoby spowodować niepowetowaną szkodę dla strony i wtedy rozpatrzenie kwestii wstępnej może być uzależnione od wniesienia przez stronę stosownego zabezpieczenia
2) w trakcie zawieszenia postępowania, gdy strona pomimo wezwania przez organ do złożenia wniosku do właściwego organu i wyznaczenia jej terminu wniosku takiego nie złożyła.
Ten wyjątkowy tryb powoduje, że OAP bada sprawę wykraczającą poza zakres jego właściwości rzeczowej.
Rozstrzyga w niej tylko na użytek prowadzonego przez siebie postępowaniu w celu usunięcia przeszkody w jego prowadzeniu, jest to sytuacja wyjątkowa, bo narusza podział kompetencji pomiędzy organy państwowe. Konsekwencją odmiennego rozstrzygnięcia kwestii wstępnej przez właściwy do tego organ jest powstanie przesłanki wznowienia postępowania. O zagadnieniach prejudycjalnych rozstrzyga samodzielnie organ, który wydaje rozstrzygnięcie zależne od takiego zagadnienia
POSTĘPOWANIE DOWODOWE
Jego celem jest wyjaśnienie stanu faktycznego. KPA przyjmuje zasadę swobodnej oceny dowodów. Tej oceny dokonuje organ administracyjny i postanawia o ich uznaniu bądź też odmówieniu uznania ich wiarygodności. OAP jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Ma obowiązek umożliwienia stronom wypowiedzenia się co do zebranych dowodów. Fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu. Fakty znane organowi z urzędu należy zakomunikować stronie.
Materiał dowodowy – ogół dowodów których zebranie jest konieczne do wyjaśnienia danej sprawy,
Dowód – środek dowodowy pozwala przekonać się o istnieniu lub nie danych faktów
Przedmiot dowodu – fakty mające znaczenie dla sprawy (znaczenie prawne).
Obok dowodów występują domniemania 1) faktyczne – wynikają z doświadczenia życiowego
2) prawne – wynikają z przepisów prawa (proste i niezbite). KPA nie reguluje o dopuszczania domniemania do postępowania. Np. domniemanie pełnomocnictwa.
KPA dopuszcza ustalenie okoliczności faktycznych bez postepowania dowodowego poprzez uprawdopodobnienie – jest to środek zastępczy
Kryterium Klasyfikacji Środków Dowodowych
1) sposób zetknięcia się O orzekającego z faktem będącym przedmiotem dowodu: a) bezpośredni (np. oględziny) b) pośredni (np. zeznania świadków, bieglych).
2) rodzaj źródła informacji: a) rzeczowe b) osobowe c) osbowo-rzeczowe
3) formy przekazania informacji: a) ustne b) pisemne
4) dopuszczalności przeprowadzenia danego środka dowodowego a) podstawowe b) posiłkowe
5) regulacji prawnej środków dowodowych a) uregulowana w KPA b) nie uregulowana w KPA
System środków dowodowych
1 – dowód z dokumentu – jest to akt pisemny stanowiący wyrażenie określonych myśli lub wiadomości. Urzędowe mają szczególną moc, przysługują im dwa domniemania:
a) Domniemanie prawdziwości oznacza, że zakładamy prawdziwość dokumentu, czyli że jest on sporządzony w odpowiedniej formie, przez kompetentny organ, w zakresie jego kompetencji.
b) Zgodności z prawdą zakładamy, że treść dokumentu jest prawdziwa.
Dowodem jest środek , za pomocą którego dokonuje się dowodzenia w postępowaniu, czyli stwierdza się prawdziwość faktów będących właśnie podmiotem dowodu .
Dowody dzielimy na osobowe ( zeznania ) i rzeczowe ( dokumenty , oględziny ) .
Dokument urzędowy – KPA nadaje im zwiększoną moc dowodową: 1) jest sporządzana w formie pisemnej 2) sporządzana przez powołane do tego O-y państwowe lub jednostki org.
2 – zeznania świadków – świadek to osoba fizyczna która w postępowaniu dotyczącym praw i obowiązków innego podmiotu składa zeznania o faktach istotnych dla postępowania. Świadkiem nie może być: a) osoba niezdolna do postrzegania lub komunikowania swoich spostrzeżeń b) osoba zobowiązana do zachowania tajemnicy państwowej lub służbowej, co do okoliczności objętych tajemnicą oraz duchowny objęty tajemnicą spowiedzi. Strona nie może wystąpić w sprawie w charakterze świadka. OAP jest zobowiązany pouczyć świadka. Świadek nie może odmówić zeznawania chyba że chodzi o jego współmałżonka, krewnego itp. lub jeżeli udzielone prez niego zeznania mogłby narazić jego lub jego bliskich na odpowiedzialność karną, hańbę.
3 – opinie biegłych – biegły to osoba fizyczna powołana do udziału w postępowaniu dotyczącego inneggo podmiotu w celu wydania opini w danej sprawie ze względu na posiadana wiedzę. O może zdecydować czy czy skorzysta z opini biegłego czy też nie – brak przymusu. Biegły może być zwolniony ze skladania zeznan podobnie jak świadek.
4 – oględziny – bezpośrednie zbadanie jakiegoś przedmiotu w celu dokonania spostrzeżeń za pomocą określonych zmysłów co do właściwości tego przedmiotu. Eliminują zniekształcenia informacji OAP ma obowiazek poinformowania stron o oględzinach przynajmniej 7 dni przed oględzinami
5 – przesłuchanie stron – stosuje się je wyjątkowo. Muszą wystąpić łącznie przesłanki – wyczerpanie innych środkow dowodowych lub ich brak – pozostałuy niewyjaśnione fakty istotne dla sprawy. Strony występują w charakterze świadka.
6 – oświadczenie stron – muszą wystąpić przesłanki łącznie – przepis prawny nie wymaga wprost przedłożenia oświadczenia – strona zgłasza wniosek że chce zgłosić oświadczenie. Oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności za składanie fałszywych zeznań.
7 – Nienazwane – opinie instytucji naukowych, wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych.
ZASADY W POSTĘPOWANIU DOWODOWYM
Zasada oficjalności art. 77
1) określanie zakresu postępowania
2) rozpatrzenie całego materiału dowodowego
ad.1) jakie dowody są niezbędne do ustalenia stanu faktycznego sprawy. O jest związany normą materialną. Strona ma wpływ na postępowanie dowodowe. Ograniczenie przeprowadzenia postępowania dowodowego gdy: fakty są powszechnie znane lub znane z urzędu.
ad.2) a) uwzględnienie wszystkich dowodów przeprowadzonych w postępowaniu, b) uwzględnienie wszystkich okoliczności towarzyszących przeprowadzanemu postępowaniu, a mające znaczenie dla ich mocy i wiarygodności.
Zasada bezpośredniości postępowania dowodowego
Rozpoznanie i rozpatrzenie jest uwarunkowane przeprowadzeniem postępowania dowodowego przez organ prowadzący postępowanie. Obowiązek bezpośredniego kontaktu z materiałem dowodowym.
Zasada otwartego systemu dowodów
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny. Katalog dowodów jest otwarty.
Zasada równej mocy środków dowodowych
Wszystkie środki dowodowe mają taką samą moc prawną – są równie istotne.
Zasada Czynnego udziału stron w postępowaniu
Strona ma prawo do czynnego udziału w postępowaniu dowodowym i do wypowiedzenia się co do zebanych dowodów. Strona może w dowolnym czasie przytoczyć fakty i dowody żądając wszczęcia postępowania. Organ ma obowiązek zawiadomić stronę o terminie i miejscu przeprowadzenia dowodów – 7 dni. Strona może zadawać pytania stronom i składać wyjaśnienia. Wyjątkiem sa sprawy niecierpiące zwłoki.
Zasada swobodnej oceny dowodów
OAP musi – opierać się na materiale dowodowym który sam zebrał w toku postępowania. – podstawa oceny dowodów mus być całokształt materiału dowodowego – rozpatrywać dowody nie tylko osobno ale także razem – rozumowanie OAP powinno być zgodne z zasadami logiki
POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE
Formy 1) rozprawa 2) postępowanie wyjasniajace gabinetowe
ad.1) Rozprawa umożliwia realizacje:
1) zasady kontradykoryjności 2) koncentracje dowodów 3) zasade bezpośredniości
4) zasade szybkosci postepowania 5) zasade prostoty postepowania 6) zasade oszczędnosci
7) zasady jedności i celowości czynnosci składających się na proces admin
Rozprawa skupia razem wszystkich świadków i dowody. OAP ma obowiązek przeprowadzic rozprawe gdy zapewni to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania bądź osiągnięcie celu wychowawczego albo gdy wymaga tego przepis prawa lub gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
Jeżeli O zaniecha w tych przypadkach przeprowadzenia rozprawy jest to rażące naruszenie prawa.
Czynności poprzedzające rozprawe; - wezwać strony do zlożenia wyjaśnien, dokumentów i innych dowodów –wezwać strony do stawienia się na rozprawie –wezwać świadków i biegłych – zawiadomić podmioty na prawach stron oraz inne.
Rozprawa składa się 1) z czescie wstepnej (czynnosci wstepne) 2) z czesci wlasciwej (przeprowadzenie dowodów)
ad.2) Jest mniej sformalizowana. Można ją przeprowadzić na podstawie samych dokumentów bez udziału świadków, biegłych. Stosuje się je gdy nie zachodza przeslanki wszczecia rozprawy.
ORZEKANIE W SPRAWIE INDYWIDUALNEJ W POSTĘPOWANIU ADMIN
Decyzja administacyjna – objaw woli OAP zakomunikowany stronom, podjęty na podstawie prawa materialnego i procesowego w trybie (administracyjny) i formie (pisemnej i ustnej) i strukturze (elementy formalne decyzji) regulowanej prawem procesowym. W postepowaniu I i II instancji przepis prawa materialnego, w trybie nadzwyczajnym przepis prawa procesowego.
Decyzja wadliwa jest decyzja i wywoluje skutki prawne dopóki się jej nie uchyli lub zmieni. Decyzja wiąże stronę lub organ od chwili doręczenia.
Ugoda – forma zalatwienia sprawy miedzy stronami przed organem. Przeslanki – sprawa indywidualna musi być zawisla przed OA. – w sprawie musza brac udzial co najmniej 2 strony – strony maja srzeczne interesy, ale można negocjowac – musi sluzyc szybkosci i prostocie postepowania
- może być zawarta gdy nie jest wylaczona przez przepis odrebny – tresc ugody nie może naruszac interesu społecznego i słusznosci inteeresów stron. Forma ugody jest pisemna.
Skladniki formalne ugody: 1) organ przy którym zostala zawarta, 2) data 3) oznaczenie stron
4) przedmiot i tresc ugody 5) wzmianka o odczytaniu i przyjeciu przez strony ugody 6) podpisy stron
Ugoda wymaga zatwierdzenia przez OAP przed którym został zawarty w formie postanowienia, na które służy zażalenie. Po zatwierdzeniu ugoda staje się decyzja.
Postanowienia – akt administracyjny indywidualny (jak decyzja ale inny zakres przedmiotu rozstrzygniecia i skutków prawnych)
Rektyfikacja – usuwanie wad nieistotnych w celu sprostowania aktu prawnego w 3 trybach (decyzja postanowienie ugoda – do tych aktów prawnych)
I sprostowanie – może dotyczyc mylnego pouczenia, może nastapic w kazdym czasie na wniosek lub z urzedu, w formie postanowienia
II uzupełnienie – uwzglednia żądania stron aby było kompletne, uzupelnia rozstrzygniecia – decyzja uzupelniajaca, uzupelnic pouczenie.
III wykladnia – dokonuje O wydajacy decyzje, nie zmienia jej ale tlumaczy jej tresc, na zadanie stron albo OE. W formie postanowienia.
ODWOŁANIE
Konstytucja gwarantuje zaskarżalność każdej decyzji chyba ze przepis szczegolny stanowi inaczej. Może być wnoszone z różnych przyczyn wynikających po prostu z niezadowolenia jednej strony lub kilku stron postępowania z decyzji organu pierwszej instancji. Istota administracyjnego postępowania odwoławczego polega na ponownym rozstrzygnięciu sprawy administracyjnej, która była przedmiotem rozstrzygnięcia organu I instancji, nie zaś jedynie na kontroli zasadności zarzutów podniesionych w odwołaniu w stosunku do decyzji organu I instancji. Zaznaczyć trzeba, że postępowanie odwoławcze może być wszczęte wyłącznie wskutek wniesienia odwołania, nie może być wszczęte z urzędu. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy odwołanie tylko do jednej instancji. Odwołanie rozpatruje organ wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ
Wymagania formalne odwołania:
Nie określono ich w KPA. Wystarczy niezadowolenie złożone w dowolnej formie. Termin na odwołanie to 14 dni o doręczenie decyzji
Postępowanie odwoławcze przed:
1) organem I instancji – czynności procesowe obejmuja zawiadomienie stron o podjęciu odwołania. Samokontrola – w wyjątkowych sytuacjach – kryterai: o charakterze formalnym – fakt ze strony lub strona wniosła o odwołanie – o charakterze merytorycznym – kiedy uzna ze odwolanie zasluguje w calosci na uwzglednienie. OPI jest zobowiązany przeslac akta oraz odwolanie organowi odwolawczemu w terminie 7 dni od otrzymania odwolania.
2) organem II instancji – stadia postepowania a) wstepne b) rozpoznawcze c) podjecie decyzji
ad.a) zbadanie o dopusczalnosci wniesienia odwolania i prawidlowosci i zachowaniu terminów.
ad.b) przedmiot – ponowne rozpatrzenie sprawy indywidualnej rozstrzygnietej decyzja OPI, dokonuje oceny materiału dowodowego zebranego przez OPI i może albo – uznać że decyzja jest wadliwa i nie da się jej naprawic i przesyla sprawe do OPI lub – wprowadzic uzeplniajace postepowanie dowodowe
ad.c) kompetencja do merytorycznego rozstrzygniecia sprawy, ale ma ograniczone kompetencje w zakresie kasacji.
Decyzje merytoryczne – utrzymanie w mocy zaskarżonej decyzji, uchylenie w całości lub w czesci zaskarzonej decyzji. Rozstrzygniecie organu odwoławczego jest zgodne z rozstrzygnieciem OPI lub gdy nie pokrywają się te rozstrzygniecia.
Decyzje kasacyjne – uchylenie decyzji i umożenie postępowania przed OPI – brak podstaw do merytorycznego rozstrzygniecia sprawy. Np. gdy decyzja została wydana bez podstaw prawnych.
- uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i przekazanie do prawnego rozpatrzenia przez OPI
- uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i umożenie postępowania odwoławczego.
REFORMATIONS IN PEIUS
Organ odwoławczy nie może wydawac decyzji na niekorzysc strony, wyjatki gdy dedcyzja rażąco narusza prawa lub interes spoleczny.
ZAŻALENIE – nie kompletne
Środek zaskarżania postanowień. KPA szczegółowo reguluje kiedy przysluguja zażalenia. Legitymacje ma strona i inni uczestnicy postepowania. Termin 7 dni.
WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANÓW ADMINISTRACJI
KPA określa dokładna procedurę. OAP ma obowiązek z urzędu zwrócić się do organu współdziałającego o zajecie stanowiska, obowiązek powiadomienia stron o dokonaniu tej czynności. Organ współdziałający ma zająć stanowisko niezwłocznie kiedy jest to nie możliwe ma czas 14 dni, zajęcie stanowiska musi być w formie postanowienia o charakterze co do istoty. Jeżeli organ współdziałający nie zajmie stanowiska stosuje się reguły wyłączenia OAP.
UMOŻENIE POSTEPOWANIA W SPRAWIE INDYWIDUALNEJ
Decyzja o umożeniu postepowania konczy sprawe w danej instytucji. Umożenie – przesłanki:
a) obligatoryjne – bezprzedmiotowość postępowania z jakiejkolwiek przyczyny (organ niewłaściwy, spór kompetencyjny, gdy sprawa ma charakter cywilny)
b) fakultatywne – np. strona wycofała żądania wszczęcia postępowania.
Szczególne przypadki umożenie postępowania określa KPA. Umożenie musi być w formie decyzji, która może być zaskarżona w formie odwołania.
KOSZTY I OPłATY
1) oplaty – reguluja je odrebne przepisy. Cechy: -wnoszone w calosci, -organ nie orzeka o wysokosci oplat, -oplaty skarbowe najczescie obowiązują. Wyjątkiem jest sytuacja kiedy organ musi dokonac czynnosci wtedy nastepuje dodatkowa oplata.
2) koszty – tu widoczny jest rozdział kosztów pomiedzy stronę a organ. Organ pokrywa koszty postępowania (koszty zwiazane z postepowanie takie jak dojazd biegłych na ogledziny czy koszt doreczenia pism), Strona – wynikłe z jej winy lub wskutek czynności dokonanych na żądanie stron. Pełne kwota jest ustalana po zakończeniu postępowania w postanowieniu. Postanowienie musi okreslac wysokosc naleznosci i kosztów, wskazac osoby zobowiazane do zaplacenia, okreslic termin. Termin minimalny to 7 dni maksymalny to 14 dni. Nie uisczenie kosztów związane jest z postepowaniem egzekucyjnym. Organ może zwolnic strone od uiszczenia oplat w calosci lub czesci tylko w wyjatku niezamoznosci strony.
WERYFIKACJA DECYZJI W TRYBACH NADZWYCZAJNYCH
1. postępowanie w sprawie wznowienia postępowania – ponowne rozpoznanie sprawy która zakonczyla się decyzją ostateczną na wniosek lub z urzędu. Przesłanki – rozstrzygniecie sprawy decyzja ostateczna – wystapienie jednej z przeslanek art. 145 i 145a.
145 – p.1 wznowienie jeśli nastapia przeslanki: a) w postepowaniu korzystanu z fałszywego dowodu
b) sfałszowanie dowodu jest stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu c) fałszywy dowód był podstawą ustalenia okoliczności faktycznych istotnych w danej sprawie.
145 – p.2 przestępstwo – obejmuje tu zbrodnie i wystepki – przesłanki: a) fakt popełnienia przestępstwa b) fakt ten jest stwierdzony prawomocnym orzeczeniem sadu c) miedzy wydanie decyzji a popelnieniem przestepstwa istnieje zwiazek przyczynowy.
145 – p. 3 pracownik wyłączony brał udział w czynnosciach decydujących
145 – p. 4 jeżeli o wszczeciu postepowania na wniosek strony lub z urzedu organ nie zawiadomil pozostalych stron. –organ niezawiadomil stron o postepowaniu ale nie wzywa ich do udzialu w postepowaniu –organ nie zawiadomil jednej ze stron o wniesieniu odwolania
145 – p. 5 jeżeli istnieja nowe dowody i okolicznosci
145 – p. 6 dowody wspóldzialania
145 – p. 7 rozstrzygniecie kwesti wstepnej
TERMIN – 1 miesiąc od dnia w którym dowiedziala się o okolicznosciach stwarzajacych podstawe do wznowienia postepowania lub 1 miesiac od dnia wejscia w zyciue orzeczenia TK.
O wznowieniu decyduje organ wyższego stopnia, który wyznacza organ wlasciwy do rozpatrzenia wznowionego postepowania.
2. postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności – dotyczy decyzji dotknietych wadami materialno prawnymi. Z urzędu lub na wniosek. Strona może żądac stwierdzenia nieważnosci decyzji ostatecznej. Oto przesłanki: 1) wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości, 2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa, 3) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną, 4) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie, 5) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały, 6) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą, 7) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa. Nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wyzej wymienionych, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.
3. postępowanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji dotknietej wadą nie kwalifikowaną lub decyzji prawidłowych – wady nie kwalifikowane są to wady które są wynikiem naruszenia norm prawa materialnego lub prawa procesowego, ale nie sa wymienione w art. 145 i 156.
1) uchylenie lub zmiana decyzji nie tworzacej prawa dla stron
2) uchylenie lub zmiana decyzji tworzacej prawa dla stron
3) nadzwyczajny tryb uchylenia lub zmiany decyzji
Ad.1) przesłanki – nie nabycie praw przez żadna ze stron, -przemawia za tym interes spoleczny
(np. decyzja odmawiajaca zalatwienie sprawy zgodnie z żadaniem strony)
Ad.2) przesłanki – pozytywne – wyrażenie zgody przez stronę postępowania lub słuszny interes społeczny – negatywne – przepisy szczegolne stanowia o jego niedopuszczalnosci.
Ad. 3) przeslanki – jeżeli dalsze utrzymanie decyzji w obrocie prawnym powoduje skutki zagrożenia dla zdrowia, życia itp., -jeżeli poza uchyleniem lub zmiana decyzji nie ma inne mozliwosci unikniecia zagrożenia. Własciwy jest minister i wojewoda z wyjątkiem decyzji JST. Strona która poniosła szkodę w tym trybue może domagac się odszkodowania.
Inne zagadnienia
Osoby zainteresowane – uczestnicy postępowania mający w sprawie interes faktyczny. Do uczestników postępowania zaliczymy osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne, które w sprawie nie mają interesów chronionych przez prawo, ale są zainteresowane sprawą ze względu na ich faktyczne interesy lub ze względu na ich udział w niektórzych czynnościach postępowania. Osoby zainteresowane mogą podejmować ochronę swoich interesów wnosząc skargę powszechną. Mogą również bronić swoich interesów w postepowaniu za pośrednictwem organizacji społecznej, gdy jest jej członkiem albo nakłoni ją do udziału w postępowaniu na prawach strony lub do wyrażenia stanowiska w sprawie. Bezpośrednio może wystąpić w postepowaniu tylko wtedy, gdy przeprowadza się rozprawę. Osoba zainteresowana jest uzależniona od czynności podejmowanych z urzędu przez organ albo od woli organów organizacji społecznych.
Przywrócenie terminu
W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.. O przywróceniu terminu postanawia właściwy w sprawie OAP. Od postanowienia o odmowie przywrócenia terminu służy zażalenie.O przywróceniu terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia postanawia ostatecznie organ właściwy do rozpatrzenia odwołania lub zażalenia
Rygor natychmiastowej wykonalnosci
Kompetencja szczególna i ogólna
Zażalenie – niekompletne informacje
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Monika
MODErator/Redaktor TV Zamkowa
Dołączył: 26 Lis 2005
Posty: 747
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Ze Zjednoczonych Emiratów Sipowskich (Administracja Publiczna, Rok III, Gr III)
|
Wysłany: Pon 21:42, 19 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
lady mcbeth napisał: | nie uwierzycie ale zrobiłam to z nudów
no i może dlatego że najlepiej uczę sie pisząc
ZASADY OGÓLNE KPA
Naruszenie jakichkolwiek zasad jest traktowane jako naruszenie prawa. Mają one wspólne zastosowanie. Nazewnictwo zasad jest umowne (nie ma nazewnictwa określonego ustawowo).
ZASADA PRAWORZĄDNOŚCI
Art. 6. [Zasada państwa prawa] Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.
Art. 7. [Zasada praworządności] W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Z tej zasady wynika to, że organ jest zobowiązany do działania w granicach prawa każda decyzja musi mieć podstawę prawną (prawo materialne powszechnie obowiązujące art. 87 Konstytucji RP)
Działanie na podstawie prawa obejmuje:
• działanie na podstawie obowiązującej normy
• prawidłowe ustalenie znaczenia danej normy prawnej
• niewadliwie dokonaną subsunkcję (organ administracji publicznej musi ustalić czy stan faktyczny danej sprawy mieści się w zakresie regulowanym normą prawną)
• prawidłowe ustalenie następstw prawnych
ZASADA PRAWDY OBIEKTYWNEJ
Art. 7 kpa…i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Zasada ta nakłada na organy obowiązek rzetelnego i wyczerpującego rozwiązania sprawy (dokonanie wszelkich czynności procesowych) w celu stworzenia jej rzeczywistego obrazu aby móc zastosować odpowiednią normę prawną
Organ ap w ramach tej zasady ma obowiązek:
• określenia z urzędu jakie dowody niezbędne są do ustalenia stanu faktycznego danej sprawy, zakres określa się w postanowieniu (wg art. 77§2 może być ono zmienione w toku postępowania)
• postępowania na wniosek- organ ustala treść żądania stron i jest nią związany do końca sprawy, tzn. nie może zmienić jej treści w trakcie trwania sprawy, łączy się to z zasadą praworządności (jeżeli strona składa np. wniosek o zmianę nazwiska to organ ap musi prowadzić postępowanie w tej sprawie a nie może w trakcie trwania postępowania na zmianę imienia)
• przeprowadzenia z urzędu wskazanych w postanowieniu dowodów( w postępowaniu administracyjnym cały ciężar dowodu spoczywa na organie administracji publicznej strona ma prawo dowodzić a także żądać przeprowadzenia dowodów ale nie jest to jej obowiązkiem)
• przeprowadzenia dowodów wskazanych przez stronę po spełnieniu przesłanek z art. 78 kpa:
Art. 78. [Dowód na żądanie strony] § 1. Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność mająca znaczenie dla sprawy.
§ 2. Organ administracji publicznej może nie uwzględnić żądania (§ 1), które nie zostało zgłoszone w toku przeprowadzania dowodów lub w czasie rozprawy, jeżeli żądanie to dotyczy okoliczności już stwierdzonych innymi dowodami, chyba że mają one znaczenie dla sprawy.
ZASADA UWZGLĘDNIANIA INTERESU SPOŁECZNEGO I SŁUSZNEGO INTERESU OBYWATELI
Art.7 kpa … mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.
Niestety te pojęcia nie są jasno dookreślone
Pomiędzy interesem społecznym a indywidualnym mogą zachodzić 3 rodzaje relacji:
1. obydwa interesy się pokrywają (jest to sytuacja idealna) organy administracji publicznej zaspokajając interesy zbiorowe jednocześnie realizują indywidualne
2. interes indywidualny może być społecznie obojętny jest to również komfortowa sytuacja, gdy interes indywidualny nie wpływa na większą grupę ludzi
3. interesy są sprzeczne
Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym powinien tak zharmonizować interesy aby uzyskać 1 bądź 2 sytuację. Nie może on jednak mechanicznie (z góry) przyjmować wyższości interesu społecznego nad indywidualnym. W trakcie postępowania organ powinien wskazać o jaki interes chodzi i na ile jest on ważny aby ograniczyć indywidualne interesy obywateli. Zasada ta ma szczególne znaczenie w sprawach uznaniowych. NSA w swoim orzecznictwie oznajmił, że organy administracji publicznej powinny zaspokajać interes jednostki uwzględniając interes społeczny.
ZASADA POGŁĘBIANIA ZAUFANIA OBYWATELI DO ORGANÓW PAŃSTWA
Art. 8. [Zasada pogłębiania zaufania obywateli] Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli.
Realizuje się ją w dwojaki sposób:
1. poprzez pogłębianie zaufania w tym wypadku organy administracji publicznej powinny:
• traktować równo wszystkich uczestników postępowania
• poprawnie nadawać słuszność interesów jednostek
• rozstrzygać wątpliwości procesowe na korzyść uczestników postępowania
• zachowywać stałość rozstrzygnięć w takim samym stanie prawnym i faktycznym
• nie powinny zaskakiwać obywateli nowymi rozwiązaniami prawnymi, nie dając możliwości ustosunkowania się do nowego stanu prawnego
2. poprzez przestrzeganie reguł kultury administrowania, np.:
• przyjmowanie interesantów w odpowiednim pomieszczeniu
• dobre warunki (interesanci mogą usiąść)
• odpowiednio ułożone godziny urzędowania ( bez zbędnych kolejek)
• wysyłając zawiadomienie organ liczy się z tym, że strona aby przybyć musi się np. zwolnić z pracy musi dojechać, dlatego może podać inny alternatywny termin stawienia się strony
• życzliwość
• cierpliwość
• zrozumienie
3. może realizować to również poprzez inne zasady( np. zasadę szybkości i jasności postępowania)
ZASADA WPŁYWU WYCHOWAWCZEGO NA OBYWATELI
Jest ona zawarta również w art. 8 kpa który mówi że organy administracji publicznej powinny pogłębiać świadomość i kulturę prawną obywateli.. Realizacja tej zasady ma po prostu spowodować wzrost znajomości prawa oraz świadomości kultury prawnej wśród obywateli.
ZASADA UDZIELANIA INFORMACJI O STANIE FAKTYCZNYM I PRAWNYM
Art. 9. [Zasada informowania stron] Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
W postępowaniu administracyjnym nie ma uzasadnienia zasada ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi), ponieważ strona ma prawo nie znać stanu prawnego różnych spraw. To w gestii organu administracji publicznej leży informowanie strony o danym stanie prawnym i faktycznym danej sprawy.
Zasada ta formułuje obowiązek dla organu (polegający na informowaniu strony o całym stanie faktycznym i prawnym danej sprawy, na pouczaniu itp.) a także prawo dla strony (domagania się wyjaśnień). Bierność organu w tym zakresie (np. odmowa udzielenia informacji, udzielenie błędnej, niejasnej, niewyczerpującej informacji) stanowi naruszenie prawa.
ZASADA CZYNNEGO UDZIAŁU STRONY W POSTEPOWANIU
Art. 10. [Zasada uczestnictwa stron w postępowaniu] § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Wynika z niej obowiązek organu administracji publicznej zagwarantowania stronie:
1. czynnego udziału w każdym stadium postępowania
2. możliwości wypowiedzenia się przed wydaniem decyzji przez organ (prawo do ostatniego słowa)
z tych obowiązków jednocześnie wynikają prawa dla strony postępowania. Ponadto strona ma prawo do:
• uczestnictwa w całym toku postępowania od chwili rozpoczęcia do zakończenia sprawy
• inicjowania postępowania
• wypowiedzenia się co do treści żądania
• czynnego udziału w postępowaniu
• żądania przeprowadzenia określonych dowodów Art. 78. [Dowód na żądanie strony] § 1. Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność mająca znaczenie dla sprawy.
• wypowiedzenia się w sprawie co do zebranych dowodów i materiałów Art. 81. [Uznanie okoliczności faktycznej za udowodnioną] Okoliczność faktyczna może być uznana za udowodnioną, jeżeli strona miała możność wypowiedzenia się co do przeprowadzonych dowodów, chyba że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 10 § 2.
Organ ma obowiązek pouczyć stronę o przysługującym jej prawie do ostatniego słowa. Niewykonanie tego obowiązku stanowi naruszenie tej zasady ogólne a co za tym idzie naruszenie prawa, a także powoduje wadliwość rozstrzygnięcia związaną z kwalifikowaną wadą prawną i stanowi przesłankę do wszczęcia postępowania w sprawie wznowienia postępowania na wniosek strony w trybie art. 145§pkt.4 kpa:
Art. 145. [Przesłanki wznowienia postępowania] § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
(…) 4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu
Wyjątki od zasady: ( są zawarte w §2 i 3 art.10 kpa)
§ 2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
§ 3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1.
Określenie niepowetowanej szkody materialnej odnosi się do dóbr materialnych, których nie będzie można przywrócić do pierwotnego stanu.
ZASADA PRZEKONYWANIA
Art. 11. [Zasada przekonywania] Organy administracji publicznej powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu sprawy, aby w ten sposób w miarę możności doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania środków przymusu.
Jest realizowana przez zasadę udzielania informacji faktycznej i prawnej, a także zasadę czynnego udziału strony w postępowaniu. Organ działa we wszystkich instytucjach procesowych z kpa (nie tworzy odrębnych instytucji procesowych). Organ administracji publicznej ma obowiązek przekonać stronę o tym że decyzja była podjęta terminowo, zgodnie z prawem. Zasada ta jest realizowana poprzez odpowiednie uzasadnienie decyzji ( art. 107 wymienia formalne elementy decyzji) np. uzasadnienie faktycznie i prawne (szczególnie ważne w decyzjach negatywnych lub nakładających na stronę obowiązek). W zasadzie tej chodzi o to aby organ dzięki niej przekonał stronę o słuszności swojego rozstrzygnięcia i sprawił aby strona dobrowolnie podporządkowała się danej decyzji bądź zrealizowała ją (zwłaszcza tą negatywną lub nakładającą obowiązek).
ZASADA SZYBKOŚCI I PROSTOTY POSTĘPOWANIA
Art. 12. [Zasada szybkości postępowania] § 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
Szybki sposób działania polega na tym, że organ ma działać tak, aby nie można było zarzucić mu zbędnej zwłoki (opieszałości) w rozwiązywaniu sprawy, a także przy pomocy jak najprostszych metod środków
§2art.12 kpa mówi o terminie załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym: § 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie. Może to się objawiać tym, że organ zna z urzędu fakty i dowody w oparciu o które ma być rozstrzygnięta dana sprawa a także gdy decyzja może być rozstrzygnięta w oparciu o dowody i fakty, możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi organ dysponuje (rozporządza).
Instytucje gwarantujące zasadę szybkości i prostoty postępowania:
1. Art. 35. [Terminy do załatwiania spraw] § 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
§ 4. Organy wyższego stopnia mogą określać rodzaje spraw, które załatwiane są w terminach krótszych niż określone w § 3.
§ 5. Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
2. Art. 37. [Zażalenie na nie załatwienie sprawy w terminie] § 1. Na nie załatwienie sprawy w terminie określonym w art. 35 lub ustalonym w myśl art. 36 stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia.
§ 2. Organ wymieniony w § 1, uznając zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych nie załatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.
3. Art. 38. [Odpowiedzialność pracownika za zwłokę] Pracownik organu administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 36 albo nie załatwił sprawy w dodatkowym terminie ustalonym w myśl art. 37 § 2, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.
ZASADA UGODOWEGO ZAŁATWIANIA SPRAW SPORNYCH
Art. 13. [Zasada nakłaniania do ugody] § 1. Sprawy, w których uczestniczą strony o spornych interesach, mogą być załatwiane w drodze ugody sporządzonej przed organem administracji publicznej (ugoda administracyjna).
§ 2. Organ administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w sprawie, powinien w tych przypadkach podejmować czynności skłaniające strony do zawarcia ugody.
Organ administracji publicznej realizuję tą zasadę, informując o możliwości ugodowego rozstrzygnięcia sprawy, udziela wyjaśnień co do przepisów prawa określających następstwa prawne stanu faktycznego aby uniknąć niezgodności z prawem. Z zasady tej wynika również uprawnienie dla strony- strona ma prawo zawrzeć ugodę.
Ograniczenia zasady:
• Podmiotowe- ugoda może być zawarta w sprawach, w których występuje wielość stron, tzn. nie można zawrzeć ugody w sprawie z jedną stroną (w polskim prawie nie można zawrzeć ugody między stroną a organem administracyjnym)
• Przedmiotowe- sprawa musi mieć charakter sporny w innym przypadku ugoda nie jest potrzebna
ZASADA PISEMNOŚCI
Art. 14. [Zasada pisemności postępowania] § 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.
§ 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
§1 informuje o formie załatwiania spraw przez organ administracyjny natomiast §2 o wyjątkach od tej zasady. Aby można było odstąpić od tej zasady, obydwie przesłanki z §2 („gdy przemawia za tym interes strony” oraz „przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie”) muszą wystąpić łącznie. Organ zawsze powinien załatwiać sprawy pisemnie, natomiast strona ma prawo uczestniczyć w postępowaniu w formie ustnej, jeśli czynność ma istotne znaczenie, jednak w myśl art. 67 organ musi w tym przypadku sporządzić protokół.
Art. 67. [Zasada protokołowania czynności organu] § 1. Organ administracji publicznej sporządza zwięzły protokół z każdej czynności postępowania, mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
§ 2. W szczególności sporządza się protokół:
1) przyjęcia wniesionego ustnie podania, 2) przesłuchania strony, świadka i biegłego, 3) oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale przedstawiciela organu administracji publicznej, 4) rozprawy, 5) ustnego ogłoszenia decyzji i postanowienia.
ZASADA DWUINSTANCYJNOŚCI
Art. 15. [Dwuinstancyjność postępowania] Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne.
Zawarta jest także w art. 78 Konstytucji RP: Każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Wyjątki od tej zasady oraz tryb zaskarżania określa ustawa.
Kpa określa przykłady stosowania tej zasady: Art. 127. [Odwołanie i wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy] § 1. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji.
§ 2. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że ustawa przewiduje inny organ odwoławczy.
§ 3. Od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji.
ZASADA TRWAŁOŚCI DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Art. 16. [Decyzje ostateczne] § 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych.
Odnosi się do decyzji ostatecznych, czyli takich którym nie przysługuje odwołanie, np. :
• Decyzja wydana w 2 instancji
• Decyzje wydane w postępowaniu jednoinstancyjnym ( jeżeli ustawa przewiduje dla danej kategorii spraw jedną instancję np. art.127§3)
• Decyzje wydane w 1 instancji, które nie mogą być zaskarżone w 2, albo nie zostały zaskarżone lub upłynął termin odwołania
Takim sprawom służy cecha trwałości, która oznacza że sprawa jest już załatwiona ostatecznie i nie może już być (ponownie) przedmiotem postępowania.
Wyjątki od tej zasady zachodzą:
• W trybie postępowania w sprawie wznowienia postępowania
• W trybie postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności
• W trybie postępowania w sprawie uchylenia, zmiany decyzji prawidłowej lub dotkniętej wadą niekwalifikowaną.
ZASADA SĄDOWEJ KONTROLI DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Art. 16. § 2. Decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach.
Reguluje ją także Konstytucja RP w art.184: Naczelny Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej.
Ustawa nie może nikomu zamykać drogi sądowej do dochodzenia swoich praw. Spór toczy się przed niezawisłym sądem, który może uchylić lub przekonać organ administracji publicznej do ponownego rozpoznania sprawy. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
"Blades of Grass" Template by Will Mullis Developer News
|